Anmeldt; Bokbindersken, samfunnslag, sex og slaveri

Vi er i London og året er 1859. Dora Damage må ta over mannens bokbinderi da han blir rammet av sykdom, og for å overleve inngår hun en forretningsavtale av det mer lyssky slaget for en herreklubb i de øvre samfunnslag, noe som gnager hardt på hennes integritet og samvittighet. Men alternativet er at familien havner på fattighuset. Derfor binder Dora inn dyre, illegale pornografiske bøker for velstående kunder fra aristokratiet. Dette fører henne snart inn i en verden av slaveri, sex og penger, og hun og hennes lille familie drives i en farlig situasjon.

Når hun etter hvert ønsker å trekke seg ut, fordi det hun opplever å finne i bøkene av tekster og tegninger så kraftig strider i mot hennes fornuft og moral, trues hun med at hennes lille datter kan bli sendt på anstalt og omskjært da hun etter den tids diagnonse har "fallesyke".

I forbindelse med dette skildres også kvinnenes plass i 1860-tallets England, hvor kvinners følelser, hormoner og alt det vi i dag kjenner som normalt, (bortsett fra våre menn da), var noe som skulle undertrykkes eller helst fjernes. Kvinner som ikke var like føyelige i ett og alt, og som med et kritisk blikk våget å reise seg i et mannsdominert samfunn, ble fort diagnotisert som kvinner med "hysteria".

Vel, jeg hadde helt garantert blitt innelåst i en råtten kjeller til evig tid etter at overklassemennene, vitenskapsmennene, dommerne og legene hadde fjernet "hysteria" hos meg - altså klitoris - som i denne epoken gjerne var en av årsakene til hysteria.

Den prominente legen Sir Jocelyn, som også er oppdragsgiver rundt innbindning av de bisarre bøkerne, foreslår altså å fjerne "hysteria" på Doras lille datter. Det må også nevnes at han oppbevarer disse på glass! Så nå skjønner du kanskje litt om hvordan galskapen som på denne tiden ble fordekt som vitenskap, ganske så grøssende illustreres i boken.

Dette er altså ikke en bok som setter latteren i sving. Tvert om. Det hele kan virke litt for grått, trist og tungt, og what the fuck is life worth living for, men den underholder allikevel. Minuset er at den med fordel kunne ha vært 150 sider kortere. Det er alt for mye detaljporno om hvordan hun flytter diverse lærreimer hit og dit, ustanselig dytter på den skarpe nålen eller sliper på et eller annet verktøy klokken fem på natten. Og så er det lim, lim og lim. Dette ble altså litt i overkant for meg, og jeg skulle gjerne hatt mer fremdrift i selve storyen og mer handling, enn detaljer - men det er ingen tvil om at forfattereren har gjort grundig research.

Ubehagelig lesning til tider, ja vel. Men det er ikke fritt for at jeg trakk litt på smilebåndet, eksempelsvis når vår hardtarbeidende Dora omsider lar seg omfavne av sin kjære slave Din og en het elskov står for tur, og hun, etter å ha lest og innbundet så mange "herre og slave, og sexromaner" plutselig ikke klarer å skille sin egen virkelighet med fantasiene hun innbinder, og derfor plutselig utbryter;

"Sannelig, min herre, denne var kolossal, åh, åh, åh min herre", like før hun ble røsket tilbake til vikelighetens skitne liv og sin kjære slave Din som stod over henne med en visnet en. Vel, sex kan by på mye moro, men noen ganger kan være lurt å la fantasi forbli fantasi, noe Dora helt sikkert fikk med seg.

Men tross alt, Bokbindersken gir oss god innsikt i tidsepoken og samfunnslagene, fra slaver til overklassens råhet, og til fattigfolket nede ved Themsen. Dora Damage slites mellom mange stoler, men finner etter hvert sin egen kurs og våger å følge sine egne følelser og lyster på tvers av samfunnslag, rase og moral.

Vel, det var det. Ikke en innertier, men en bok vel verdt å lese.

Forfatteren Belinda Starling døde av komplikasjoner i forbindelse med en operasjon bare kort tid etter at hun hadde skrevet ferdig denne boka, bare 36 år gammel. Så derfor, husk kjære venner, at livet er kort og forsvinner før vi vet ordet av det!

Lev det mens du kan!

Hilsen EasyGirl.

Link til en innertier, Eksgangster; http://artofliving.blogg.no/1270285889_pskeboken_eksgangster.html