hits

Moods of Norway tjener fett på å utnytte andre


Peder Børresen og Simen Staalnacke i Moods of Norway tjener fett på å utnytte andre. Det norske klesmerket Moods of Norway er kjent for sine elleville moteshow, og inviterer denne uken til nok en storslått visning under Oslo Fashion Week. Eivor Øvrebø, som driver den anerkjente modellbyrået Team Models, forteller at hun gjentatte ganger har fått henvendelser fra det klesmerket om gratismodeller.

-Moods-koreografen kom hvert år og ba om «så mange modeller som mulig, bare de går gratis». Moods-eierne tar millioner i utbytte, men vil helst ikke betale for modellene. Det synes jeg er smakløst, sier Øvrebø til Dagbladet, og jeg er helt enig. Det er direkte smakløst!

Det er som å fortelle sommervikaren at: -du får ikke lønn den første uken for jobben du gjør for oss, for den anser vi som trening av deg - og det skal du faktisk bare være glad for! 

Det er dessverre et velkjent fenomen innen bransjen at modeller må jobbe gratis for å få sin etterlengtede "bildebok" eller gå "treningsshow", men hvor seriøst er dette? Er ikke dette ren utnyttelse? 

Bærekraftig motebransje.

Olaf Thommessen som er opptatt av bærekraftig forretningsutvikling, har nylig på eget initiativ trådt inn i styret til den såkalte motedronningen Nina Skarra. Thommessen kommenterte følgende til Nettavisen:

-Det er en motvekt til bruk- og kastdelen av moteindustrien, der man selger store volumer veldig billig, som stimulerer til et veldig høyt forbruk som nødvendigvis ikke er bærekraftig. Den bærekraftige forretningsutviklingen gjennomsyrer alt fra design til produksjon. For eksempel ser man på arbeidernes arbeidsforhold og på naturlige bærekraftige materialer, sier Thommessen.

Bærekraftig er jaggu meg et fint ord, som blir mye brukt i mange sammenhenger. Jeg har tatt en liten sjekk for å finne ut litt mer av det ordet, og det betyr i følge Ordbok.no: utvikling som gir økonomisk vekst og bedre livsvilkår for menneskene uten å ødelegge naturressursene og -miljøet. Så da vet vi bedre hva Thommessen snakker om.

Jeg vet ikke hvor godt Thommessen kjenner til motebransjen, men den er full av svada og ren utnyttelse av produksjonsarbeidere, modeller, stylister og øvrige som bidrar til å skape et klesplagg, et bilde eller et show. Hvor bærekraftig og riktig er det? Det er mulig Skarra har fokus på dette i sin produksjonslinje, så får vi håpe hun betaler sine modeller den lønn de skal ha, for respekt for kollegaer og integritet er altså mangelvare i motebransjen - en bransje der alle skal være venner og stille opp gratis for hverandre. Lønn til smør på maten får de skaffe seg andre steder. 

Utdriting.

Om Thommessens inntog i bransjen kan bidra til å endre ugunstige normer og dårlig adferd, er det bra, men tvilsomt. Personlig tror jeg at ren utdriting og bevisstgjøring er det eneste som funker. Media må sette søkelys på folk som Peder Børresen og Simen Staalnacke og Moods of Norway og fortelle en hel verden at de tjener fett på å utnytter mennesker. 

Det er på høy tid at motebransjen og aktører som Moods of Norway går seg selv i sømmene med mål om å ta sin egen bransje seriøst.  Å betale lønn for jobbene som gjøres, er en god start.

 

Hilsen Trude Helén Hole/EasyGirl - not that easy!

Ps. Olaf? Olaaaf? Vet du? Jeg er bærekraftig, jeg, call me!

 

Linker.

Fra Dagbladet: De tar millioner i utbytte, men vil ikke betale for modellene:  http://www.kjendis.no/2012/08/13/kjendis/mote/motevisning/22872240/

Fra TV2. Her "svarer" liksom Moods gutta på kritikken, mens de i praksis ikke gjør det. De svarer bare svada som at de har holdt på med dette i 9 ni år og det virker som det går bra. De får mye suppert og støtte fra andre, og folk liker det de gjør. I mitt hode er ikke dette svar på kritikken over - det underbygger den. 

http://www.tv2.no/underholdning/gkn/moodsgutta-om-kritikken-fra-modellmamma-eivor-oevreboe-dette-faar-staa-for-hennes-egen-regning-3854543.html

 

12 kommentarer

Sofie

16.08.2012 kl.09:34

'Shiiit!

Mina Cecilie

16.08.2012 kl.09:46

Fin blogg du har <3 Du kan bli linket på min blogg!

ida helene Tande

16.08.2012 kl.09:55

er litt enig med deg der, det er dårlig gjort. dem som velger og og bli modell har jo valgt det som yrke og må jo få betalt det er bare rett og rimelig.

men så har vi det at det koster jo så mye i løpet av et år og ha et eget firma, med skatter og avgifter og det som værre er. så skjønner på en måte dem også. men modellene skulle ha fått betalt om ikke mye så litt for at dem stiller opp, hadde skjønt hadde det vært for og støtte kreftsak eller noe men.

den er litt vanskelig den der i fra begge deler egentlig så

Nina

16.08.2012 kl.10:14

Men disse modellene er jo voksne mennesker som tar egne valg. Det er ingen som tvinger dem til å jobbe gratis, de gjør det jo fordi de har lyst. Så skjønner ikke helt problemet. Er en ganske drøy påstand du kommer med.

Joachim

16.08.2012 kl.11:26

Jeg er enig med deg.

Jeg skulle hatt penger hvis det var at jeg måtte stille opp

en veldig fin blogg

likte headeren :)

ArtofLiving

16.08.2012 kl.13:13

Takk Joachim, det var hyggelig å høre:-)

Ha en deilig dag!!

ArtofLiving

16.08.2012 kl.13:15

Det er ikke en påstand Nina, det er fakta.

For hver som sier nei og ikke vil jobbe gratis, står det 100 bak og sier ja. Bransjen er kynisk. Er det riktig å ikke betale folk for jobben de gjør for deg?

Vil du jobbe gratis?

ArtofLiving

16.08.2012 kl.13:17

Ser den, Ida Helene - og byttetjenester kan være vinn vinn for begge parter. Men Moods of Norway er ikke akkurat uten penger lenger, og da vipper det over til usmakelig.

Anne Marie Dahl

16.08.2012 kl.14:53

"...med hatten i hånden bør de stå - da det er en ære å få jobbe for oss... "...frekkere enn frekt !

ArtofLiving

16.08.2012 kl.16:02

Hæ, hæ, ja helst noe sånt ja, Anne Marie:-) Men de må da kjøpe seg en hatt først, med pengene de ikke tjener.

Ninaforfatter

16.08.2012 kl.19:42

Dette var godt å få vite! Så flott at du tar opp dette. Tusen takk! Selvfølgelig skal alle ha lønn for det de gjør!

Linni

24.04.2014 kl.23:30

Moods of Norway nekter også å informere om hvilke fabrikker de bruker i produksjonen, og hvordan forholdene på fabrikkene er. Det betyr bare en ting...

Moods of Norway var engang et hipt merke for tenåringer. I dag kan merkevaren beskrives med tre ord: sell-out, harry og uetisk.

STYR UNNA

Skriv en ny kommentar